Week 3

23-02-2018

Jill - MULO Sint-Paschalis

Maandag start ik met lesgeven. Ik mag meteen beginnen met een lesje Frans in het tweede jaar. Ik sta alleen voor de klas, want mijn Franse lessen zijn eigenlijk 'invaluren'. Wanneer er een leerkracht ziek is, neem ik dus de les over en geef ik de leerlingen een initiatie in het Frans.

De leerlingen zijn heel enthousiast en werken goed mee. Na één lesuur kunnen ze al hallo zeggen, hun naam zeggen en vragen aan de ander hoe hij of zij heet. Ik vind het heel leuk om te zien hoe snel de leerlingen de leerstof oppikken.

Ik merk wel dat ik (nog) strenger moet zijn dan thuis. Ik startte de les dan ook met een aantal afspraken (vooral over de stille momenten in de klas). De leerlingen geven aan dat ze akkoord zijn met de afspraken die ik met hen maak, maar al snel merk ik dat het niet makkelijk is om de leerlingen echt stil te krijgen. Ik laat ze veel praten (de uitspraak van de Franse woorden herhalen en zelf gebruiken), wat al wel helpt! Het is nog even zoeken om een klas van 26 leerlingen, die het gewoon is om op te staan wanneer ze willen, te praten wanneer ze willen, mee te krijgen voor de volledige 40 minuten...

Ik geef die dag nog twee lesjes Frans. 

Ook mijn eerste lesjes Nederlands mag ik deze week geven. Het onderwerp van de les is 'de bijvoeglijke bepaling' in het eerste jaar en 'de bepaling van gesteldheid' in het tweede jaar... zinsontleding dus (leuk!)! Ik start de lesjes met body grammar. Dit doe ik door de leerlingen een kaartje te geven met een woord uit de zin op. Ze vormen zo samen een zin (rechtstaand, vooraan in de klas). Nadien kunnen we makkelijker zien hoe de zin in elkaar zit en wordt het ontleden ervan veel makkelijker. De leerlingen zijn een beetje onwennig dat ze moeten rechtstaan, maar bij de tweede zin loopt het al veel vlotter. De rest van de les maken we oefeningen en ik merk dat de leerlingen het toch snel doorhebben.

Mijn lessen Nederlands heb ik ook alleen gegeven, de mentor bekeek snel mijn lesvoorbereiding en zei dat ze er alle vertrouwen in had dat ik het goed ging doen, waarna ze wegging. Persoonlijk vind ik het wel een fijne ervaring om meteen alleen voor de klas te staan, omdat je dan toch meer je best moet doen om echt 'de controle' over de klas te houden. Nu ik merk dat dat lukt, voel ik me al een stuk zekerder om verder les te geven op school. Ik ben benieuwd naar de volgende weken!

© 2017 BenteLoreJillinSuri. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin