Jaw Jaw - schooltje in het binnenland
Jaw Jaw
In het weekend vertrekken we op een mega interessante uitstap naar het binnenland. We gaan er een schooltje bezoeken om eens te kijken hoe dit verschilt tegenover het lesgeven in Paramaribo.
In het binnenland wordt er veel minder Nederlands gesproken als thuistaal. Wanneer de kinderen naar school gaan, is dat vaak hun eerste kennismaking met het Nederlands. Ze leren het Nederlands dus echt als tweede taal.
Een MULO-school heb je ook niet in het echte binnenland, daarvoor moet je naar het eerste 'grotere' dorp, Albina. De kinderen die nog verder studeren na de lagere school nemen dan elke dag de boot naar Albina (een tocht van ongeveer 45 minuten heen en 45 minuten terug).
Wij vertrekken op zondag met de bus naar het dorp Albina. Het is ongeveer een drie uurtjes rijden naar Albina, van waaruit we op de boot stappen richting Jaw Jaw (het dorpje waar we zullen overnachten). Na een uurtje op de boot, komen we aan in het dorpje. We worden super vriendelijk ontvangen en krijgen onze kamers, met een adembenemend uitzicht op de rivier, toegewezen en kunnen onze bikini's aantrekken om nog een duikje te nemen in de rivier.
We varen nog een eindje verder naar een stroomversnelling en zetten ons in de rivier om ons af te koelen. Avontuurlijk als we zijn, besluiten we naar een zandbank te zwemmen in het midden van de rivier. In het heengaan zwemmen we vlotjes naar het eiland, maar in het terugkomen is de stroming toch wat zwaarder dan verwacht. We geraken uiteindelijk toch allemaal zonder scheuren in de boot. We bezoeken nog een resort naast het water en varen terug naar onze slaapplek.
Er wordt heerlijk voor ons gekookt, rijst met kousenband, opgelegde komkommers en super lekkere kip, hmmmm!!! 's Avonds komt de voormalige schoolleider, die nu inspecteur voor het onderwijs in het binnenland is, nog uitleg geven over hoe het onderwijs in elkaar zit in het binnenland. Hij legt uit dat er ook leerkrachten uit Paramaribo hier les komen geven, maar dat zij dan een huisje naast de school toegewezen krijgen omdat het een te verre reis is om dagelijks te doen. Ze werken met dezelfde boeken als in de hoofdstad en de leerlingen krijgen volledig dezelfde stof.
De volgende dag staan we vroeg op, want we gaan de school bezoeken. Lore en Bente gaan voor de pauze observeren in de kleuterklas, de drie studenten van Thomas More die lager onderwijs volgen, gaan observeren in de lagere school en Aurélie en Jill observeren in het zesde leerjaar (secundair onderwijs is hier immers niet).
Aurélie en Jill geven een lesje Nederlands in de klas (tegenstellingen). Het valt ze op dat de leerlingen hier veel rustiger zijn dan in de hoofdstad en ze ook heel gemotiveerd overkomen. Als afsluiter geven de twee meisjes een lesje muziek. Ze leren het 'vliegerlied' aan, met dansje erbij!
Nadien bezoeken we het dorpje Jaw Jaw nog. We maken kennis met Sander, het bosvarken, en Binki, de luiaard.
Om onze trip af te sluiten, laten Bente, Jill, Lieze en Aurélie nog vlechtjes leggen zoals echte Surinamers. Het resultaat is enkel toonbaar voor de privécollectie ;).
We nemen de boot terug naar Albina en doen een welverdiend dutje in de bus.