De tweede week op school

16-02-2018

Jill - MULO Sint-Paschalis

Maandag 

voor het hoofdgebouw van de Sint-Paschalisschool
voor het hoofdgebouw van de Sint-Paschalisschool

Maandag loop ik mee met mevrouw Ram. Althans, dat denk ik toch. Ik arriveer om 7u. Om 7u25 is het weer tijd voor de dagtekst en het ochtendgebed. Ik heb juffrouw R. nog niet gevonden, dan maar na het gebed. Na het gebed is er nog steeds geen spoor van juffrouw R. Dan maar naar juffrouw D. voor meer informatie. Zij vertelt me dat juffrouw R. andere verplichtingen heeft die dag (je mag hier dus gewoon een dagje vrij nemen met andere woorden). Ik loop dan nog maar een keertje mee met juffrouw P. 

De lessen verlopen gelijkaardig aan vorige week: drukke klassen, leerlingen die in- en uitlopen wanneer ze daar zin in hebben, leerlingen die niet luisteren. Heel veel doelen worden er ook niet bereikt op één lesuur. 40 minuten is erg kort en zeker wanneer de leerlingen een heel lesuur lang blijven praten. 

De tweede klassen hebben vandaag 'rep', wat staat voor repetitie. Ze maken dus een toets over de onderwerpen van de vorige weken. Ze hebben een vaste 'repdag' voor elk vak, een handig systeem want dan kunnen de leerlingen al geen zeven testen op één dag gepland krijgen! Daarnaast moeten de leerlingen ook onderwerpen opgeven voor hun spreekbeurt (einde maart). De leerlingen (en de leerkracht) hebben niet veel inspiratie dus vraagt de leerkracht me om even enkele onderwerpen uit mijn mouw te schudden. Eeeeeeeuhm: welke onderwerpen kan ik hier opgeven? België (!!!En de leerlingen kiezen ook voor dit onderwerp, leuk!), de verschillende culturen in Suriname, Facebook, Whatsapp (want ja, ook de leerlingen hier zijn gekluisterd aan hun telefoon), social media in het algemeen, het WK voetbal, ...   Ik hoop dat ik ook mag observeren/beoordelen wanneer de spreekbeurten gegeven worden.

De dag vliegt voorbij en voor ik het weet is het 13u05 en wordt er gebeld. 

Dinsdag

Vandaag mijn tweede poging om met juffrouw Ram mee te lopen. Weer lukt het niet, want vandaag 'verzorgt' ze enkel les in de vierde klassen (en daar mag een stagiaire niet meelopen/lesgeven). 

Juffrouw P. had me de dag voordien gevraagd om mee te surveilleren in de derde klassen, want zij hebben vandaag rep (weet je nog, die toetsen?). 

Het derde lesuur heb ik een gesprek met meneer Lamsberg. Ik krijg (eindelijk!) meer informatie over mijn stageopdrachten en wat er van me verwacht wordt. Aangezien er nog twee Nederlandse stagiaires zijn (en binnenkort ook nog een andere Belgische stagiaire) en ik daarnaast ook nog lessen Frans zal geven bij toerisme, mag ik één dag vrij krijgen in de week. Dit wordt de woensdag voor mij. Op donderdag zal ik een 'analysedag' hebben. Dit wil zeggen dat ik de 'rep-toetsen' zal analyseren. Ik ga per leerling na hoeveel hij/zij scoorde per vraag en ga dan kijken waarop ze nog meer moeten (of kunnen) oefenen. Ik ga thuis daarna op zoek naar extra remediëringsoefeningen zodat de leerling terug bij kan gebracht worden bij de leerstof. Dit vind ik een leuke opdracht, want de leerlingen gaan hier ook echt wat aan hebben! Maandag zal ik altijd meelopen met juffrouw R., dinsdag met juffrouw Po. en vrijdag met juffrouw Pa. . 

Na het gesprek ga ik meelopen in de bieb. Juffrouw I. runt de bieb. Elke klas heeft één uur per week een uurtje bieb. Ze gaan dan naar dat lokaal en volgen daar een uurtje les. De ene week is het boeken uitlenen, dan weer boeken inleveren, een boekverslag inleveren of gewoon samen een tekst lezen (luidop) en samen bespreken. Ik start tijdens de les in een tweede klas. De hele klas wordt weggestuurd, wegens te druk. Dan maar geen les... Daarna is er even vrij en help ik juffrouw I. met het sorteren van ingeleverde boeken en terugzetten in de rekken (die overigens mooi gesorteerd zijn op leeftijd, alfabet, ...). Zelf nieuwere titels als de twilight-saga en de hongerspelen kan je hier terugvinden! Leuk. Als jullie, als lezer van onze blog, trouwens nog boeken hebben die jullie niet meer lezen, mogen jullie deze altijd aan ons bezorgen zodat wij die naar hier kunnen opsturen. De leerlingen lezen dus echt veel en nieuwe titels zijn altijd welkom ;)!

Daarna is er nog een uurtje les waarbij ik voorlees aan de kinderen (ze moeten lachen met mijn 'vreemde' accent). We bespreken daarna nog het thema van de tekst: jaloezie. Het wordt een klasgesprek over de redenen van jaloezie, de manieren waarop je ermee kunt omgaan, ... De kinderen vinden het duidelijk een fijn onderwerp om over te praten en zeer herkenbaar.

Daarna is de dag weer om! De tijd vliegt hier. Ik fiets terug naar huis!

Woensdag

Vandaag ben ik vrij. Ik heb met onze begeleider ter plaatse een gesprek over mijn opdracht bij toerisme. Voorlopig hebben we enkel algemene informatie. Ik zal lesgeven aan restaurantuitbaters uit het district Commewijne, aan de andere kant van de Surinamerivier. Zij zullen worden samengebracht in een zaal met enkele toergidsen. Ik heb dan wel een lange tocht voor de boeg: eerst de bus naar de Waterkant, dan een bootje om de rivier over te steken en dan een auto van de dienst toerisme om ter plekke te geraken... Spannend! Voor de rest hebben we nog geen informatie: wanneer zal ik starten? Hoeveel keer zal ik lesgeven? Op welke dagen? Dat zal nog wel komen. 

Donderdag

Vandaag is het al mijn laatste werkdag van de week, waaaant morgen is het Chinees Nieuwjaar en dat is hier een officiële feestdag: joepie!

Ik heb vandaag analysedag: ik analyseer de toetsen van de klas 1D over het onderwerp spelling. De leerlingen blijken vooral moeite te hebben met het verkleinwoord. Hier ga ik dus extra oefeningen op zoeken online als ik thuis ben (op school hebben ze namelijk geen wifi).

De eerste vier lesuren moet ik 'surveilleren' bij de SO (schriftelijke overhoring) van de vierdes (nu mag ik hier wel komen (?)). Ze hebben examen tekenen. Ik begrijp niet goed het nut van het surveilleren bij het vak tekenen. Afkijken kan hier niet, want elk werk is individueel. Toch moeten er elk lesuur twee leerkrachten in het lokaal aanwezig zijn. Ik lees dan maar de opdrachten na, kijk wat rond (en merk dat de leerlingen me soms aanstaren, wat tot lichtelijk gênante situaties leidt (ik weet me even geen houding te geven)), ... De vier uren kruipen dus maar traag voorbij. De leerlingen maken wel knappe werkjes. Ze kunnen hier echt mooi tekenen. Jammer dat we bij ons maar twee jaar P.O. krijgen!

De leerkrachten zitten het laatste uur al snel in de leraarskamer. Nog voor de bel is gegaan strompelen de leerkrachten hier binnen en beginnen ze uitgebreid te vertellen over hun weekendplannen. Dat het maar snel weekend is. Om 13u05 is de school bijna meteen leeg. Grappig, iedereen kijkt dus wel uit naar het verlengde weekend. Ik kijk er ook naar uit: we gaan eten bij de Chinees (haha, op Chinees Oudjaar), hmmmmm... 

Bente - OS Clevia 

Maandag 

Vandaag sta ik toch met wat stress op, ik geef vandaag voor de eerste keer les. Spanneeeeeeeend! Om 6u15 zitten Lore en ik weer op de bus. Onze busrit gaat verrassend snel vooruit en om 7u15 komen we aan op onze school. Eerst even langs het kantoor (lokaal van het schoolhoofd), we moeten namelijk iedere dag opschrijven wanneer we aankomen en vertrekken. Ik ga meteen naar mijn klasje alles klaarzetten voor mijn 2 lesje die ik zal geven. 

Ik geef vandaag muziek en werken. Het is best wel even spannend want ik leer de kleuters vandaag een Vlaams liedje aan. Hopelijk gaan ze alles verstaan, want soms is het toch wel moeilijk om elkaar te verstaan. Hier gebruiken ze dikwijls andere woorden voor bepaalde zaken. Zo had ik vandaag toch wel een klein misverstandje: de kleuters stonden allemaal recht en ik zei 'Ga allemaal op je poep zitten'. De kleuters keken mij heel raar aan en begonnen heel hard te lachen. Al een geluk had ik snel door waarom dit zo grappig was -> poep is hier kaka :) Na dit kleine misverstandje kon ik verder gaan met de muziekles. Dit ging heel vlot en ik was blij dat de kleuters het een leuk liedje vonden en vrij snel konden meezingen. 


Het lesje werken is een beetje zoals hoekenwerk bij ons. De kleuters zijn in 3 groepjes verdeeld. Het 1ste groepje gaat schrijven, het 2de groepje moet tekenen en het laatste groepje gaat een koffer stempelen. Aja dat was ik vergeten vertellen: het thema van deze week is verhuizen! 

De eerste echte stagedag gaat heel goed vooruit en voor ik het weet is het al 12u en gaat de bel. Ik moet nog tot 12u30 aanwezig zijn op de school, dan ga ik rustig huiswaarts. 


Dinsdag 

Het opstaan begint steeds beter en beter te gaan (opstaan is voor mij toch altijd wat moeilijk, slaapkop dat ik ben :p) en er is zelfs nog tijd om even rustig te ontbijten. Op school aangekomen is iedereen weer super vriendelijk en krijgen we van iedereen een goedemorgen (toch wel wat anders dan in België). 

Vandaag geef ik een lesje taal. Dit is best spannend want het gaat over enkelvoud en meervoud en dit wordt in België bij de kleuters nog niet echt gegeven. Het is dus voor mij ook een beetje nieuw. Al bij al ging het lesje goed en de kleuters vonden het leuk dat ze tijdens de les ook eens actief mochten deelnemen. Dit was voor hen ook nieuw dus in het begin ook wat onwennig (ze mochten rechtstaan in de kring en bij bepaalde spulletjes gaan staan). Eens ze het door hadden hoe alles in zijn werk ging tijdens het taallesje verliep alles vlotjes. 

Voor de rest heb ik nog verder gewerkt met een ander groepje aan het schrijven, stempelen en tekenen. 

De dag gaat al iets minder vlot vooruit want de kleuters hebben veel tijd om aan de tafels te spelen en hier is het de gewoonte dat de juf dan aan haar bureau gaat zitten. Ze vonden het dan ook raar dat ik met de kleuters wou meespelen. De klasjuf vond dat ik ook maar aan haar bureau moest gaan zitten want ik zou toch al moe moeten zijn van de 2 lessen die ik had gegeven. Zo gezegd, zo gedaan en heb ik dus bijna de helft van de lestijden gewoon aan het bureau gezeten. De tijd gaat dan natuurlijk iets minder snel vooruit. Misschien moet ik morgen toch maar gewoon wat meespelen met de kleuters! 


Woensdag 

Vandaag geef ik voor de laatste keer deze week het lesje werken. Ook leer ik de kleuters vandaag een versje aan. Het versje aanleren vind ik best wel wat spannend want hier leren ze het op een totaal andere manier aan dan in België en ik moet het aanleren op de Surinaamse manier. Na veel overleg met de klasjuf wist ik de volledige volgorde van het aanleren en is het me dus wel gelukt om de les in goede banen te leiden. De kleuters vonden het heel leuk dat ik prenten bij had over het versje. Het was voor hen dan ook makkelijker om het versje te blijven onthouden. 

Ik kwam vandaag ook voor een kleine verrassing te staan. Mijn juf had vandaag een halve verlofdag genomen. Hier kunnen de leerkrachten nog 7 verlofdagen opnemen op dagen die ze zelf kunnen kiezen. Om 10u ging mijn juf dus naar huis en kwam de  ondersteundende persoon van het andere klasje met 4-jarigen naar mijn klas om de lesjes over te nemen. 

Doordat het toch wel wat hectischer verliep dan met de klasjuf ging de dag zeer vlot vooruit en mocht ik voor ik het goed en wel besefte met de bel zwaaien en mochten de kleuters naar huis. Een half uurtje laten vertrok ik dan ook huiswaarts. 


Donderdag

Deze ochtend werd ik toch wel heel goed gezind wakker. Het is de laatste dag deze week dat we naar school moeten, want morgen is het Chinees nieuwjaar en dat is een officiële feestdag. 

Vandaag geef ik muzische vorming en vertellen. Tijdens de les muzische vorming schrok ik heel hard want de kleuters kenden het lied echt al helemaal. Ze hebben het dan ook wel een hele week al gezongen maar toch. Er werden dan ook al individuele beurten gegeven en de kleuters konden helemaal zelfstandig het lied zingen. Dit was echt super leuk om te zien. 

Het lesje vertellen was toch even wennen. Hier is het zo dat de leerkracht gewoon een verhaal voorleest zonder prenten. De kleuters moeten dus luisteren naar wat de juf voorleest. Dit heb ik dan ook zo gedaan en heb dus gewoon een verhaaltje voorgelezen zonder prenten. Het was echt bewonderenswaardig dat de kleuters zoveel onthouden hadden van het verhaal. Ze konden het bijna volledig navertellen! Ik was toch best wel wat fier op hen. 

Toen er terug met de bel gerinkeld werd, was het tijd om naar huis te gaan. Ik kijk al helemaal uit naar deze avond want we gaan Chinees eten met onze nieuwe Belgische vriendinnen en daarna gaan we samen feesten! Waaaaar is dat feeeeeeestjeeeeeee??? 



Lore OS Clevia

Maandag

Deze week is het zover! Mijn eerste les geven in Suriname. De stress is ook van de partij. Lekker vroeg opstaan om 5uur (pikke pikke pik!) , rugzak maken en lesje nog even overlopen.

Vandaag geef ik de les werken, hiervoor maakte ik een lesvoorbereiding (wel véél korter dan in België, wat leuk is aangezien ik beter ben in het praktische dan het theoretische ;) ) 

Na een zeer vlotte busrit aangekomen op school. Dan eerst langs het schoolhoofd (directie) om ons aankomstuur in te vullen en te handtekenen. Dit moet namelijk elke dag gebeuren, net zoals onze lesvoorbereiding afgeven aan het kleuterhoofd voor aanvang van de lessen. 

Dan naar mijn klas en alles klaarzetten. Het thema deze week is verhuizen, toepasselijk nadat wij verhuist zijn naar hier! ;) Onze koffer deed al goed dienst deze week, die hebben we lekker krap en makkelijk meegesleurd op de bus. Deze deed dienst als aanschouwelijk materiaal. 

Dan mijn eerste lesje, ging goed. Het is hoekenwerk aan tafels in 3 groepen. Groepje blauw, rood en groen. De groepjes zijn altijd hetzelfde en de kleuters zitten dus ook steeds met dezelfde kleuters aan tafel. De groepen die niet stempelen gaan schrijven op bord en/of tekenen.

Wel even wennen aan de taal die hier wel Nederlands is, met toch wel sommige woorden die verkeerd verstaan kunnen worden. Zo vroeg ik een kleuter om op zijn poep te gaan zitten en iedereen moest lachen. Poep is 'kaka' hier. Tijdens het wandelen in een rij tussen verschillende lessen door liepen sommige kleuters i.v.m. te wandelen. Ik reageerde daarop 'niet lopen', waarop de kleuters verward keken. Lopen is hier dus wandelen. Oeps, dat weten we dan ook al weer ;)! 

Dan een muzieklesje. We leren het lied 'Wiele Walle Wuizen' aan, spannend! Na heel veel teken/kleur werk had ik prenten om het lied te ondersteunen. De kls waren dit duidelijk niet gewoon. Tijdens mijn observaties zingen ze de klasjuf gewoon letterlijk na en herhalen ze dit. Eens iets nieuws dus!

Wat een succes, de kls vonden het een heel leuk lied, dansen was dan ook van de partij. Al snel was dit liedje een blijvertje. Ook tussendoor zongen de kleuters spontaan, geslaagde dag! Om 12 uur de bel, de kleuters gaan dan naar huis en ik wacht nog even tot 12u30 om daarna mijn uur schema af te tekenen en terug naar huis te gaan met de bus.

Eerste dag lesgeven, vele indrukken op gedaan, even wennen, maar ik kijk enorm uit naar de volgende lesdagen!

Dinsdag

Triiiiiing, daar gaat de wekker weer! Hup klaarmaken, zak nemen en nog even een snack meenemen en bus op. 

Vandaag geef ik weer werken, maar de 3 onderdelen (schrijven, stempelen en tekenen). Na gisteren wist ik ongeveer wat 'werken' hier inhoud. Toch probeer ik meer ruimte te laten voor eigen inbreng van de kleuters. Want normaal wordt de kls duidelijk uitgelegd hoe ze een verhuiswagen moeten tekenen, zonder dat ze hun eigen fantasie de vrije loop mogen laten gaan.

Het schrijven was helemaal nieuw voor mij. Deze manier passen we niet toe in België. De kls moeten aan het bord komen staan en de zien een omtrekvorm staan. Ze zetten hun vinger op het kruisje en moeten de richting van de pijl volgen. Op die manier volgen ze de omtrekvorm helemaal.

Dan nemen ze een krijtje en tekenen ze de omtrekvorm langs de binnenkant. Dit is een oefening om hun fijne motoriek te stimuleren volgens de klasjuf. Daarna doen ze hetzelfde op een klein papiertje en in hun  tekenschrift. 

Als de kleuters klaar zijn denk ik meteen aan 'wat kunnen ze nu doen?' dus vroeg ik de klasjuf wat de kleuters dan mochten doen. 'Wachten op de tijd', even wachten dus.  De klasjuf zit hier na de instructie ook aan haar bureau. Verdere instructies tijdens ''zelfstandige'' activiteit geeft ze dus ook vanuit het bureau. Toch wel even wennen hoor. 

Dan een verhaaltje vertellen, de kleuters vormen een halve kring met hun stoelen, want er is geen vaste kring. Het verhaal wordt zonder prenten verteld. Er is dus veel expressie nodig om het boeiend te houden. Ik stelde de kleuters wat vragen na het verhaal en liet de kinderen zelf vertellen over hun ervaringen met verhuizen. Het was een fijn gesprek waarbij ik de kls al ietsje beter kon leren kennen.

Woensdag

Vandaag taal! Hier krijgen de kleuters al uitgebreide taallessen. Na het goed overlopen van de structuur van zo'n taalles was ik er klaar voor. Eerst onderwerp bespreken, dan doel meedelen, daarna afspraken maken en tenslotte je les uitvoeren. De taalles gaat vandaag over bepalen welke woorden eerst of laatst worden uitgesproken in een woordreeks. Om dit toch iets meer visueel te maken had ik prenten voorzien van de woorden. 

Donderdag

Vandaag, de laatste dag van de week! Wow die week is gevlogen! Morgen is het Chinees Nieuwjaar, een officiële feestdag waardoor de scholen toe zijn.

Vandaag geef ik voor het eerst Poppenkast aan de kleuters. Stiekem heb ik toch wel een beetje stress. Hoe zien ze poppenkast hier? Zijn de kleuters het gewoon? Hoe spelen de juffen hier in op de kleuters? Of moeten de kleuters enkel kijken en luisteren? Spannend!

Als voorbereiding heb ik poppen gemaakt van houten lepels, met wol, een vuilzak en stiften. Het hondje dat ik laat meespelen is een zelfgemaakte sok pop. Voor dit thema had ik ook een huis gemaakt van karton met verschillende kamertjes. Het is zo ver! Ik haal de poppenkast even in een andere klas, dan alles klaarzetten en we kunnen beginnen. Tijdens mijn poppenkast probeer ik de kleuters te betrekken door kleuren te vragen en mee te laten tellen.

De kleuters waren erg enthousiast na mijn poppenkast, ik had zelf ook echt plezier in het poppenkast spelen! Daarna gaf ik mijn materiaal aan de klasjuf zodat dit verder gebruikt kan worden. Dan nog even een halfvrij spel. Onder halfvrij spel verstaan ze hier kringspelletjes of bewegingsspelletjes met liedjes zoals bv. zakdoek leggen, schipper mag ik overvaren,... . Een kring maken en houden blijkt moeilijker dan gedacht, nog even oefenen dus! 

Oh, de bel gaat! De kleuters nemen hun tas en wachten op hun ouders/grootouders/oppas/chauffeur/boer of zus die hen komt ophalen. Dag lieve kleuters, fijn weekend en tot maandag!

Vanavond gaan we lekker gezellig Chinees Nieuwjaar vieren door in de Chinees te gaan eten met de andere Belgische meisjes die we leerde kennen bij de 'Overbridge'. Daarna gaan we samen feesten, spannend!

© 2017 BenteLoreJillinSuri. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin