De eerste dagen op school

05-02-2018

Bente en Lore - OS Clevia 

Dinsdag - gesprek met de schoolleiding

Dinsdag (6/2) is het zover, we gaan voor de eerste keer naar onze stageschool! Spanneeeeeend! We worden voor 10u verwacht op onze school, dus we staan op om 7u30. Echt uitslapen zat er dus niet in vandaag. Na wat moeilijk wakker te worden en rustig te ontbijten vertrekken we uiteindelijk om 8u30 op onze tocht naar de stageschool. We moeten 2 bussen nemen dus we zijn wel even onderweg. We weten niet precies hoe lang we op de bus zitten dus vetrekken we liever wat op tijd. Met wat hulp van de super vriendelijke buschauffeur (we wisten namelijk niet waar we precies moesten afstappen) komen we uiteindelijk een uurtje later aan op de school. 

We zijn meteen onder de indruk van het groene middenveld (dat later de speelplaats blijkt te zijn) van de school. Onze school is heel open, we zien dan ook meteen de verschillende kleuterklassen. Alle klassen hebben geen ramen, je ziet en hoort dus alles wat er in de klas gezegd wordt. Je zou al denken dat er dan veel lawaai is, maar het is er bewonderenswaardig stil op de school. Na wat te zijn bekomen van onze eerste indruk gaan we op zoek naar het kantoor van de schoolleiding. We maken kennis met het schoolhoofd, mevrouw M. Zij heet ons hartelijk welkom en we hebben een uurtje gesproken over de verwachtingen die we beiden hadden en de afspraken die er gelden. We komen er ook te weten dat er een hoofd van de kleuterafdeling is, mevrouw C. Met haar moeten we overleggen over alles wat met de kleuters te maken heeft. Hier moeten we dus ook nog een gesprekje mee voeren, maar eerst krijgen we een rondleiding op de school van een leerkracht dat een uurtje vrij is. We zijn echt onder de indruk, alles is hier zo anders! Tijdens de rondleiding springen we vlug even binnen in iedere klas om snel kennis te maken. Na de korte rondleiding ontmoeten we mevrouw C. Hier hebben we dan een gesprekje mee over welke verwachtingen ze heeft en wat er juist van ons veracht wordt. Na dit fijne gesprekje beginnen we meteen met het observeren. De school heeft in totaal 4 kleuterklassen: 2 A klassen (de 4jarigen) en 2 B klassen (de 5 jarigen). Het uurtje dat we nog kunnen observeren nemen we een kijkje in een A klasje. Het ziet er meteen al anders uit dan in onze kleuterklassen. De tafels om aan te werken staan centraal en er zijn bijna geen hoeken. Dat is wel even wennen. Veel kunnen we niet observeren want de kleuters zijn in een boekje aan het werken en het laatste half uurtje moeten de kleuters rusten op hun bank. We worden ook meteen aan het werk gezet, vrijdag is het carnaval en er moeten maskers voor de kleuters versierd worden. Natuurlijk helpen we even een handje met het versieren. 

Helemaal overdonderd door de verschillende indrukken gaan we tevreden naar huis. Het ziet er echt een leuk schooltje uit en we voelen ons echt welkom op school. 

Woensdag - eerste keer vroeg uit de veren! 

Vandaag moeten we voor de eerste keer echt vroeg opstaan! Om 5u15 loopt de wekker af, want we worden om 7u30 op school verwacht. Met hele kleine oogjes maken we ons klaar en vertrekken we richting onze stageschool. Al een geluk dat we deze ochtend snel een busje hadden en we dus niet lang in het donker moesten wachten. 

Aangekomen op school is et nog even wachten op mevrouw M. Wanneer ze aankomt op school komen we te weten dat er om 7u55 een vlaggenparade is. Dan wordt de Surinaamse vlag gehesen terwijl de leerlingen en leerkrachten het Surinaamse volkslied zingen. Veel verstaan we niet van het volkslied want het wordt gezongen in het Sranantongo. Na de vlaggenparade gaan we observeren in de andere A klas. Dit is wel gek want er wordt precies hetzelfde gegeven als de A klas van gisteren. De beide klassen lopen dus volledig parallel. Na vele vragen te stellen aan de leerkracht kunnen we al een beter beeld vormen van het onderwijs hier in Suriname en de werking van de school. Door het grote verschil met België is het toch nog steeds niet helemaal duidelijk voor ons, maar door nog meer te observeren komt dat zeker wel in orde. 

Vandaag kwamen we ook te weten dat we na de pauze (om 10u) mee mochten gaan op uitstap met het 5de leerjaar. Zij gingen een museum bezoeken dat volledig was ingericht in het thema Brazilië. Wat was dit leuk om te zien, het was een super leuk museum. We zijn dan ook blij dat we mee mochten naar het museum! 

Terug op school stond er een leuke verrassing op ons te wachten, Jill was meegekomen met Raggie en was op onze school gebleven om met ons mee naar huis te gaan. Op de terugweg naar huis zijn we samen nog iets kleins gaan eten want we hadden toch wel een 'hongerken'. 

Na het super lekker eten in de Zus&Zo zetten we onze tocht naar huis verder. We stoppen onderweg wel nog even bij de feestwinkel want het is vrijdag bij ons op school carnaval en natuurlijk moeten we ons dan ook verkleden. We kopen beiden een Hawaii rokje en een bloemenkrans. Zo, nu kunnen we ons vrijdag helemaal verkleden. 

Na een toch wel vermoeiende dag, vooral met de warmte en drukte van de kinderen, vertrekken we terug huiswaarts. 

Donderdag - observeren bij de 5-jarigen

Op donderdag gaan we observeren bij de B klas (de 5-jarigen). Deze klas is minder druk dan de 2 A klassen. Dit is ook wel eens fijn om te zien. We schrikken enorm van de leerstof die de kleuters al krijgen. Ze leren hier al veel meer dan de kleuters in België moeten kennen. Wat wel wil zeggen dat de kleuters minder tijd hebben om te spelen. 

Om half 10 hebben de kleuters een half uurtje pauze. De kleuters eten allemaal al iets hartigs dan, zo zien we kleuters met brood, bami, kipsaté, ... Iets wat we in België niet gewoon zijn. De juf vroeg dan ook aan ons of we ook geen boterhammen of rijst gingen eten, maar wij waren al tevreden met ons stukje fruit :) 

Om 12 uur gaat de bel en mogen de kleuters naar huis. De juffen moeten nog blijven tot 12u30 om op de kindjes die nog niet zijn opgehaald te letten. Om 12u30 beginnen we moe maar voldaan aan onze weg naar huis. Aangekomen in ons huisje Skypen we nog even naar huis en zijn we zo moe dat we toch wel nood hebben aan een kleine powernap :) 

Na deze powernap zijn we helemaal klaar om morgen ons klasje te kiezen waar we de komende 3 maanden in gaan stage lopen. 

Vrijdag - de laatste dag van de week

We beginnen toch stilletjes aan gewoon te worden aan het vroeg opstaan. Met veel plezier vetrekken we vandaag naar school, het is dan ook carnaval op school en het belooft een groot feest te worden. Met onze verkleedkleren in onze rugzak (de mensen op de bus zouden nogal raar kijken anders) vertrekken we naar school. 

Er worden vandaag geen lessen gegeven. Aan het begin van de dag lopen de kleuters in de omgeving van de school rond op straat. Alle mensen komen op straat en kijken naar de mooie carnavalstoet. 

Al de kleuters hebben vandaag ook eten en drinken meegebracht naar school. Het zijn allemaal vers gemaakte specialiteiten van Suriname. Wat een eetfestijn :) Na onze tocht rond de school beginnen we met eten. Er is echt suuuuuuper veel eten. De kleuters krijgen dan ook allemaal een bakje met eten mee naar huis want al dat lekkers kunnen we nu niet opkrijgen. Mevrouw C. heeft ook geregeld dat de kleuters in een treintje rond de school kunnen rijden. De kleuters vinden dit echt GE-WEL-DIG. Na het ritje in de trein wordt er terug wat gegeten. Na al het eten en drinken gaan de kleuters en de juffen met een buikje vol lekkers naar huis. 

Wat was dit al een intensieve week! We zijn nog wat onder de indruk van alle nieuwe dingen die we hebben leren kennen, maar we vonden deze eerste schoolweek echt al geweldig. 

Op naar volgende week! 

Jill - MULO Sint-Paschalis

Woensdag - gesprek met de schoolleider

Woensdag (7 /2) ga ik voor de eerste keer naar school. Raggie komt me ophalen om 8u om dan samen mijn toekomstige route naar school met de auto te verkennen. De weg is heel makkelijk, ik fiets hier de grote straat rechtdoor, dan moet ik een heel eind de straat links volgen en dan terug naar rechts en rechtdoor het centrum in tot ik recht op de school fiets. Gelukkig heb ik ook visueel geheugen en onthoud ik snel de weg. 

Op de school maak ik kennis met de schoolleider (directeur), dhr. L., en zijn onderdirecteur, mevrouw P. (over de juiste schrijfwijze twijfel ik nog, de namen zijn hier wel wat anders als bij ons). We hebben een tweetal uurtjes gesproken over de verwachtingen van meneer L. en mijn verwachtingen zodat we konden afstemmen wat mijn opdracht zou zijn. 

Ik vertel ook dat ik in België Nederlands en Frans geef. Meneer L. heeft erg veel interesse om enkele basislessen Frans uitgewerkt te zien voor de leerlingen. De sporters moeten vaak wedstrijden spelen in Frans-Guyana, maar kunnen dan nooit praten tegen de anderen. Het zou dus voor hen makkelijk zijn een paar makkelijke woorden en zinnen te leren zodat ze toch een kleine conversatie kunnen voeren met hun tegenspelers. Dat ga ik dus uitwerken de komende maanden.

Daarnaast vraagt de directeur me ook of wij in België al ervaring hebben met leerlingen met dyslexie. Er zit namelijk een nieuwe leerling op de school die gediagnosticeerd is met dyslexie. Het blijkt dat ze hier nog niet veel weten over wat dyslexie inhoudt en hoe je ermee kunt omgaan of hoe je een leerling met dyslexie kunt helpen. Daarvoor zou ik ook een begeleidingsplan moeten opstellen in de komende weken/maanden.

Over mijn bachelorproef rond meertaligheid is de schoolleider ook duidelijk. Ik kan er niet veel rond uitwerken, want de meeste kinderen op deze school spreken thuis ook gewoon Nederlands. Het is dus beter om iets uit te werken rond dyslexie of de lesjes Frans. Aan mij de keuze wat ik als eindwerk ga uitwerken.

Na dit inhoudelijk gedeelte komen we aan de praktische zaken. Ik zou de volgende dag komen observeren en zou per dag één van de drie leerkrachten Nederlands volgen. De dagindeling is als volgt:

7u10: de leerkrachten komen aan op school.

7u20: de dagtekst (een katholieke tekst) wordt voorgelezen en iedereen bidt samen het onze-vader

7u25: start van de lessen

10u25: pauze van 20 minuten

12u30: op woensdag en vrijdag is de school nu uit

13u: de school is uit op maandag, dinsdag en donderdag

Daarna nemen we afscheid. Ik rijd nog even mee met Raggie naar de school van de meisjes in Clevia. Onderweg laat hij me nog enkele leuke plekjes zien en kan ik een paar foto's nemen. 

Nadat de school van de meisjes uit is, nemen we samen de bus naar het centrum en gaan we wat eten in de Zus&Zo aan de Palmentuin. Met héél veel honger gaan we zitten en we merken hier ook het Surinaams tempo op. De drankjes laten wat op zich wachten en op het eten is het ook een tijdje wachten. Maar eenmaal gearriveerd, is het echt smullen. 

We drinken nog wat en zetten onze tocht naar huis verder. We wandelen langs de Waterkant richting de volgende bus. We stoppen nog even bij de plaatselijke verkleedwinkel (het is ook hier Carnaval en de meisjes zoeken nog een outfit) en zijn dan eindelijk thuis na weer een vermoeiende dag.

Donderdag - eerste keer observeren

Donderdag fiets ik voor de eerste keer alleen naar school. Het is heel spannend want het is nog schemerdonker als ik vertrek (rond 6u30 want ik moet er zijn om 7u10 ten laatste). Gelukkig verloopt het fietstochtje erg vlot en vind ik meteen de weg. 

Aangekomen op school is meneer L. nog niet ter plaatse en ik vind ook de onderdirecteur niet meteen. Dan ben ik maar even gaan kijken in de leraarskamer, waar er nog wel andere leerkrachten waren. Uiteindelijk word ik toegewezen aan mevrouw P. voor die dag. De eerste les verloopt, in mijn ogen, best chaotisch. Leerlingen komen te laat de klas binnen, nemen plaats, praten onderling, luisteren niet naar de leerkracht, lezen niet wanneer dat gevraagd wordt, ... Het is dus een heel drukke bedoeling daar in de klas.

Zo verloopt eigenlijk heel de dag. Drukke, grote klassen, zonder ramen en deuren (waardoor je ook het geluid van de andere klassen hoort) met leerlingen die heel veel praten (vooral onderling) en opstaan en gaan zitten wanneer ze willen. Een beeld dat we niet gewoon zijn in België dus ;). 

Ik moet ook best veel moeite doen om de leerkracht en de leerlingen te verstaan. Hun Surinaams accent zorgt ervoor dat ik soms denk dat ze een andere taal aan het spreken zijn dan Nederlands. Nog even oefenen...

Tussen de lessen door zit ik met mevrouw P. in de leraarskamer omdat ook zij springuren heeft. Ik leer nog andere leerkrachten kennen en kan een praatje slaan met hen. 

Om 13u is de school uit en mag ik naar huis. Dit is al op de middag, maar vergis je niet, ik ben doodop. De hitte, de zon, de drukke klassen en de moeite die ik moet doen om iedereen te kunnen verstaan en om mezelf ook verstaanbaar te maken zijn afmattend. Ik ben dus heel blij als ik 's middags terug thuiskom en even in de zetel kan ploffen. 

Op naar morgen!!

Vrijdag - de laatste dag van deze week

Op vrijdag loop ik mee met mevrouw P. Zij geeft les in de eerste, tweede, derde en vierde klas. Ik loop enkel mee in de eerste drie klassen.

Vandaag zijn de klassen rustiger. Is het omdat mevrouw P. strenger is? Is het omdat het vrijdag is? Ik weet het nog niet. De leerlingen werken in ieder geval erg goed mee in de klas en ik moet vandaag al minder moeite doen om de leerkracht en leerlingen te verstaan. Dat gaat dus wel vlot!

De leerlingen van het eerste jaar zijn bezig met redekunde - grammatica: de bijvoeglijke bepaling. Zinsontleding dus, een onderwerp dat ik zelf heel leuk vind! Het is leerrijk om te zien hoe de leerkrachten het hier aanpakken. Nadien in de tweedes wordt er een tekst gelezen en moeten de leerlingen vragen oplossen over de tekst. Er wordt individueel gelezen en opgelost.

De laatste twee uren geeft mevrouw P. les aan de vierdes, maar daar ga ik geen stagelopen dus ik zoek meneer L. op om te horen wat ik die dag nog kan doen. Tegen 12u vind ik meneer L. op zijn kantoor. Ik vraag hem of ik nog iets kan doen voor hem, maar hij zegt me dat ik vandaag een half uurtje vroeger mag stoppen.

Leuk! Dan kan ik nog even naar de stad om Roti's te gaan halen (een plaatselijke lekkernij). Jammer genoeg vind ik het plekje van de Roti's niet meteen terug, dus kom ik met lege handen thuis...

© 2017 BenteLoreJillinSuri. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin